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Challenging Contour and Access Case with Quad Matrix System

Dr. Clarence Tam

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Hintergrund

A 71 year old ASA II female with medical history significant for controlled hypertension and hypercholesteremia presented to the practice with a clinical concern of marginal failure and sensitivity with her amalgam restoration on #28DOL.

Verfahren

The patient was anesthetized using carpule of 2% Lignocaine with 1:100,000 epinephrine and the quadrant isolated with a non-latex rubber dam (1. Dermadam, Ultradent Products). The amalgam was removed and any caries excavated (2), leaving a stained, hard dentin base behind. The margins were beveled prior to the tooth being subjected to air particle abrasion (29 micron aluminum oxide, Aquacare). The matrix assembly begins with placement of the metal band (3. Firm Band, Garrison), subsequently secured by the bifid wedge (3. Quad wedge, Garrison Dental Solutions). The custom separating ring is then placed (3. Quad system, Garrison Dental Solutions) and the contact gently burnished. A total etch adhesive approach was

Pre-operative view of failing amalgam restoration
Preparation complete. Note the dark dentin staining from the amalgam restoration.
Garrison Quad matrix system in play. The intimacy of adaptation allows simple re-creation of the missing distolingual line angle.

completed using enamel etching with 33% orthophosphoric acid for 10 seconds, dentin etching for 12 seconds, followed by copious water irrigation. After drying, the preparation was rewet using a 2% chlorhexidine solution (Vista) for 30 seconds with a scrubbing action. The tooth was reduced to a moist dentin state using cotton pledgets, and a 5th generation total etch adhesive placed as per manufacturer instructions (Peak Universal Bond, Ultradent Products). The marginal ridge

Marginal ridge reconstruction complete, converting a Class II situation into a Class I. Microlayering of opaque flowable composite on the occlusal base to neutralize the darkness.
Completed occlusal layering with functional esthetics
Immediate post-operative view, conformative with occlusion.

was fashioned using a combination of A3 Clearfil Majesty Flow microlayers in a horizontal fashion (2) (Kuraray Noritake Dental) and Simplishade Dark (Kerr), converting the Class II situation into a Class I lesion (1). The occlusal layering required multiple microlayers of a white opaque flowable (4. XL2, Herculite Ultra flowable, Kerr Dental) prior to occlusal lobe-by-lobe layering using Simplishade Dark (Kerr). The fissures were characterized using a brown tint (5. Final Touch Brown, Voco). The occlusion was adjusted to be conformative, and the restoration polished to high shine. The final result (6) features a restoration with well-integrated functional and esthetic characteristics

Überlegungen

It is crucial that when burnishing the matrix band in the assembly that the occlusal aspect is not also overburnished - doing so distorts the built-in proximoaxial contour of the band, eliminating the much-desired occlusal embrasure, which is part of the proximal anatomy, and represents a masticatory sluiceway to allow for the lateral escape of food during the compressive chewing process.

Referenz

1) Francci C, Loguercio AD, Reis A, Carrilho MR. A novel filling technique for packable composite resin in Class II restorations. J Esthet Restor Dent. 2002;14(3):149-57. doi:
10.1111/j.1708-8240.2002.tb00515.x. PMID: 12132569.
2) Nikolaenko SA, Lohbauer U, Roggendorf M, Petschelt A, Dasch W, Frankenberger R. Influence of c-factor and layering technique on microtensile bond strength to dentin. Dent Mater. 2004 Jul;20(6):579-85..

About the Author

Clarence Tam Headshot

Dr. Clarence Tam

Dr. Clarence Tam stammt ursprünglich aus Toronto, Kanada, wo sie an der University of Western Ontario ihren Doktor der Zahnchirurgie und an der University of Toronto ihre Facharztausbildung in Kinderzahnheilkunde absolvierte. Der Schwerpunkt ihrer Praxis liegt auf der restaurativen und kosmetischen Zahnheilkunde, und sie ist bestrebt, jedem Patienten eine außergewöhnliche Behandlung zukommen zu lassen. Sie publiziert in der lokalen und internationalen Fachpresse, schreibt Artikel, begutachtet Einsendungen und entwickelt Prototypen von Produkten und Techniken für die klinische Zahnmedizin. Sie hält häufig und kontinuierlich internationale Vorträge.

Clarence hat vielseitige Erfahrungen in der Zahnmedizin, die sich über mehrere Führungsebenen erstrecken. Sie ist die letzte Vorsitzende und Direktorin der New Zealand Academy of Cosmetic Dentistry. Sie ist eine von nur zwei Zahnärzten in Australasien, die als akkreditierte Mitglieder der American Academy of Cosmetic Dentistry (AACD) vom Vorstand zertifiziert sind. Darüber hinaus hat Clarence den Fellowship-Status der International Academy for DentoFacial Esthetics inne. Sie sitzt im Beirat von Dental Asia und ist Teil des Restorative Advisory Panel von Henry Schein Dental New Zealand. Abgesehen von den Fachorganisationen, denen sie angehört, ist Clarence Key Opinion Leader für eine Reihe von globalen Dentalunternehmen, darunter Triodent, Coltene, Kuraray Noritake, Hu-Friedy, J Morita Corp, Henry Schein, Ivoclar Vivadent, Kerr, GC Australasia, SDI und DentsplySirona. Außerdem ist sie der einzige Voco Fellow in Neuseeland und Australien.

Clarence engagiert sich in einer Reihe von Wohltätigkeitsorganisationen und ist sehr stolz darauf, den Patienten in und um ihre Gemeinde ein schönes Lächeln zu schenken. Sie sitzt im Vorstand von Smiles For the Pacific, einer Bildungs- und Wohltätigkeitsorganisation, die sich zum Ziel gesetzt hat, die professionelle Zahnmedizin im gesamten südpazifischen Raum zu fördern. Sie engagiert sich in der Delta Gamma Sorority und möchte Projekte anführen, die mit dem Service for Sight im Südpazifik harmonieren.